grejer för bilen, till bilen och åt bilen

Drömbilen: BMW M3 E30


skrivet den 21 jul av Björn, klockan:16:23
Vissa bilar glömmer man aldrig. Bilar man såg som liten och som man minsann tyckte att det borde varit familjebilen istället för en Volvo 740-kombi. Min sådana bil var 1986 års BMW M3 E30. Och nu, nästan 25 år senare, tycker jag att den är precis lika häftig.

M3-modellerna är BMW:s sportversioner av den vanliga 3-serien. E30-bilen som tillverkades mellan 1986 och 1992 hade en tydlig racingprofil och kördes bland annat av det legendariska Schnitzer-teamet (som fortfarande driver BMW:s motorsportsatsning i World Touring Car Championship). En av de största anledningarna till att det överhuvudtaget släpptes en M3 på marknaden var för att få den homologerad för FIA:s Grupp A-reglemente för standardbilsracing vilket krävde vissa produktionssiffror.

Skillnaderna mellan en vanlig 3-serie och en M3:a är en sportigare fjädring och en mer aerodynamisk kaross med annorlunda hjulbågar för att få plats med större och bredare däck. Värstingmodellen av M3 hade 235 hästkrafter och en toppfart på 248 km/h.

Den modell som är mest på min önskelista är "Europameister" där alla bilar signerades av Roberto Ravaglia, som vann European Touring Car Championship 1988 i en BMW M3 (före Steve Soper i en Ford Sierra RS 500). Denna bil tillverkades endast i 148 exemplar! Det fanns även en "Cecotto" som var snäppet värre prestandamässigt, men som är lite mer vanlig.

BMW M3 E30 fanns också i cabriolet, men visst går man väl ändå miste lite av racingcharmen då. Touring cars har tak!

Sports Car International placerade BMW M3 på sjätte plats över 80-talets bästa sportbilar. Lite väl snålt tycker jag.

Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed